به گزارش خبرنگار خودروکار، مجید باقری قائممقام مدیرعامل سایپا در امور بازاریابی و فروش در نشست خبری خود با خبرنگاران با بیان این خبر افزود: سایپا امسال وارد جراحی بزرگ در فرایندهای تولید و مهندسی شده و سبد تولیدات را تغییر خواهد داد بر این اساس مکانیزم خروج پراید از سال گذشته مطرح و پراید ۱۱۱ و ۱۳۲ از مدار تولید خارج شد و قطعا تیرماه مراسم توقف تولید پراید ۱۳۱ را خواهیم گرفت.
وی با بیان این که سایپا در کنار جراحی بزرگ با دو چالش جدی در برنامه ریزی مواجه شد که تعهدات معوق از جمله این چالش ها بود، افزود: براساس طرح اتوخدمت سایپا، ۱۲۰ هزار متقاضی خودرو ایجاد شد که البته این طرح در مقطع زمانی خاص با هدف رفع مشکل مالی سایپا اجرایی شد اما با تغییر قیمت ها دارندگان این قراردادها به دنبال کسب سود بیشتر بوده و بر دریافت خودرو تاکید داشتند که این امر در کنار تحریم ها و سایر تعهدات، فشاری را به شرکت وارد کرد که با ساماندهی انجام شده ۹۰ درصد متقاضیان موفق به دریافت خودروی خود شدند.
باقری ادامه داد: ۴۹ هزار تعهد معوق با تکیه بر مدل جایگزین و تبدیل انجام شد و ۵۰ هزار خودرو نیز به ۱۵۰ هزار تعهد جدید تبدیل شد که در کنار ۱۲۰ هزار تعهد اتوخدمت فشار زیادی به سایپا تحمیل کرد که در نهایت ساماندهی شد.
وی افزود: در همین حال ۶۰ درصد تعهدات از جنس تعهدات رنو و برلیانس تعیین تکلیف شدند و تعداد زیادی موفق به تحویل خودرو شدند که در کنار این موارد جراحی بزرگ، توقف پراید ، تحریم و ساماندهی تعهدات باعث شد تا مدتی از ایفای تعهدات منحرف شده و با پدیده تعهدات معوق روبرو باشیم.
قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش با بیان این که این چالش ها امروز پشت سر گذاشته شده است، گفت: با فرض تکمیل خودروهای ناقص جمع تعهدات معوق کمتر از ۵۰ هزار دستگاه خواهد بود که تا پایان شهریورماه از ۲۰ محصول تنها دو محصول تعهد معوق خواهد داشت، براین اساس نظام برنامه ریزی سایپا به گونه ای برنامه ریزی شده که هرزمان تعهد پیش فروشی وجود داشته باشد، خودرو در موعد مقرر تحویل داده شده و از این پس هیچ گاه خودرو معوقی نخواهیم داشت.
وی در ادامه با بیان این که ۵۰ درصد تیراژ تولید سایپا به پراید اختصاص دارد،افزود: مدیریت سایپا اعتقاد به بروزرسانی سبد تولید دارد که نمونه آن خودروی شاهین است که در پیش فروش ها با وجود سهمیه اندک، ۶۰ هزار نفر برای ثبت نام این خودرو اظهار علاقه کرده بودند که این امر نشان می دهد مردم به برند سایپا اطمینان پیدا کرده اند.
باقری با تاکید بر این که پراید قادر به پاس کردن استاندارد تولید نیستو باید متوقف شود، تصریح کرد:
از اول سال تاکنون ۳۰ هزار دستگاه پراید ۱۳۱ با قیمت ۳۸ میلیون تومان عرضه کردیم و ۲۰ هزار دستگاه دیگر نیز با قیمت ۳۸ میلیون تومان به تولید خواهد رسید و پس از آن پرونده پراید بسته شده و تمرکز بر تنوع محصول خواهد بود.
قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش با تاکید بر این که خودروی پراید جایگزین ندارد، اظهار کرد:با ارتقای ظرفیت سایر خطوط در تلاش برای تامین نیاز بازار هستیم و با تلاش کارکنان سایپا به پشتوانه تولید مناسب در این مدت و با وجود تحریم و شیوع کرونا شاهد رشد ۵۵ درصدی صدور فاکتور نسبت به سال گذشته بوده ایم.
باقری در ادامه منابع انسانی را ارزشمندترین دارایی شرکت دانست و گفت: در هفته های نخست سال پس از تعطیلات نوروزی کار را با یک هفته تاخیر و با هدف بالانس مهندسی تولید کار را آغاز کردیم و تمهید جدی برای تولید دو هزار دستگاه اندیشیده شد. در همین حال بر اساس برآوردهای انجام شده نیاز واقعی بازار خودرو در سال ۹۹ بیشتر از یک میلیون دستگاه نخواهد بود و این میزان تولید نشان می دهد خودروسازان داخلی توان پوشش این نیاز را دارند.
وی با بیان اینکه امیدواریم تولید خودرو را بدون کاهش استمرار دهیم، افزود: خوشبختانه بخش قابل توجهی از مشکلات صنعت خودرو حل شده است و با تکیه بر متخصصان و مرکز تحقیقات سایپا می توان نیاز جامعه را برطرف کرد.
باقری با اشاره به اینکه ۴۰۰ نخبه در مرکز تحقیقات تلاش بی وقفه برای صنعت خودرو می کنند، گفت: ما از مردم هستیم و هر زمان تاخیر در تحویل، افت کیفیت و افزایش قیمت در بازار رخ دهد ما ناراحت می شویم و برای حل آن تمام سعی خود را می کنیم؛ تاکید می کنم در این اتفاقات منفی سایپا بی تفاوت نیست.
قائم مقام گروه خودروسازی سایپا در امور بازاریابی و فروش در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا فیس لیفت تیبا وارد بازار خواهد شد،گفت: سایپا روی فیس لیفت تیبا کار نخواهد کرد و تمرکز ما بر روی تولید خودروهای کوییک، ساینا و شاهین است، بدین جهت گروه خودروسازی سایپا روی فیس لیفت خودروهای یاد شده کار خواهد کرد.
باقری درباره تولید خودرو با گیربکس اتومات اظهار کرد: از امسال عرضه خودروهای گیربکس اتومات آغاز می شود؛ البته کوییک اتومات هم تولید می شد که اکنون به خاطر مشکلات زیست محیطی تولید اتومات آن متوقف شد، از اینرو با حل مشکل یاد شده که به زودی اتفاق می افتد، کوییک اتومات وارد بازار خواهد شد.
وی درباره طرح فروش فوق العاده و ثبت نام صورت گرفته، گفت: در طرح فروش فوق العاده خودرو که تحویل آن سه ماهه است بیش از یک میلیون نفر ثبت کنند که طبق مجوز داده شده ۱۰ هزار نفر در قرعه کشی منتخب شدند اما تنها ۸۰ درصد نسبت به تکمیل وجه اقدام کردند که در این میان ۱۰ درصد لیست رزرو را جایگزین کردیم.
فروش حواله پیش فروش با هر شکل و قالب ممنوع است
قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور بازاریابی و فروش در پاسخ به پرسش خودروکار درخصوص امتیاز خودروهای پیش فروش شده در نمایندگی ها و نمایشگاه به صورت قولنامه ای به فروش می رسد تصریح کرد: فروش امتیاز خودروهای پیش فروش شده را در نمایندگی های سایپا را تکذیب می کنم. حتی نمایندگی ها در برابر درخواست های مردمی نسبت به ثبت نام پرهیز کردند و ما با رصد و بازرسی انجام شده به عدم تخلف نمایندگی ها اطمینان داریم.
باقری ادامه داد: فروش حواله با هر شکل و قالب ممنوع است؛ هر فردی که چنین اقدامی را انجام دهد با مخاطرات جدی روبرو خواهد شد؛ در همین حال دفتر حقوقی سایپا نیز نسبت به این موضوع اطلاعیه رسمی صادر کرد و وجه خودروهای پیش فروش شده نیز کامل پرداخت نشده بنابراین خرید و فروش با چالش جدی مواجه می شود، در این میان پلیس راهنمایی و رانندگی هم عنوان کرده خودروها بعد از تحویل به مشتری رصد می شود تا این اطمینان حاصل شود که خودرو به مشتری واقعی رسیده است.
باقری تاکید کرد: هدف از رهن بودن خودروهای طرح پیش فروش خودرو در مدت یکسال و جلوگیری از فروش قولنامه ای آن با هدف حذف دلال بازی در بازار خودرو است.
عرضه شاهین در نیمه دوم امسال
باقری در خصوص خودروی شاهین و تاریخ عرضه آن به بازار نیز افزود: شاهین گرید ۳ استانداردهای اروپا را کسب کرده و امکان فروش در بازارهای اروپایی را دارد، علاوه بر این آپشن های روز دنیا در این محصول نصب شده است.
وی با بیان اینکه با وجود مشکلات یقیقا در نیمه دوم سال عرضه شاهین به بازار انجام خواهد شد، گفت: زمستان امسال نخستین سری شاهین راهی بازار می شود. علاوه بر این در آینده نزدیک کراس اور این محصول به همراه گیربکس اتوماتیک شاهین نیز تولید خواهد شد.
به گفته قائم مقام مدیرعامل سایپا، این شرکت خودروی ساینا اس و کوییک اس را هم در آینده به بازار عرضه می کند.
باقری در پاسخ به این پرسش که آیا سایپا برنامه ای برای اصلاح فرایند تولید پراید ندارد، تصریح کرد: مدیرعامل گروه سایپا خیال همه را راحت واعلام کرده تولید پراید در این شرکت متوقف خواهد شد. ما بیشتر تمرکز خود را به ارائه محصولات جدید به بازار قرار داده ایم. البته یک طرح برای استفاده پراید به عنوان یک خودروی کم مصرف در تاکسیرانی مطرح شده که در حال بررسی این موضوع هستیم.
قیمت خودرو منطقی می شود
باقری در خصوص فرمول قیمت گذاری تعریف شده از سوی شورای رقابت و ادامه زیاندهی خودروسازان با این فرمول اظهار کرد: ما به عنوان یک خودروساز یک انتظار مشخص داریم تا قیمت گذاری به صورت منصفانه انجام تا مانع از زیاندهی خودروسازان شود. این در حالیست که شورای رقابت بر اساس تورم بخشی و پارامترهای اقتصادی نسبت به تعیین قیمت اقدام می کند که ما نیز تابع این فرمول هستیم.
وی افزود: معتقدیم با اطلاعات شفاف و دقیق صورت های مالی را به شورای رقابت ارایه و برآوردها را مشخص کردیم و امیدواریم این شورا نیز کمک کند تا زیان بیشتری نداشته باشیم.
باقری یادآور شد: چشم انداز قیمت گذاری در صنعت خودرو را روشن میبینیم جرا که با مصوبات اخیر شورای رقابت و جلسات مستمر و اطلاعات دریافتی از بانک مرکزی در نظام قیمت گذاری شاهد تحول باشیم براین اساس پبش بینی می شود قیمت ها منطقی شود تا از زیان دهی خارج شویم.
با بدعهدان همکاری نمی کنیم
قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در فروش و خدمات پس از فروش در ادامه اظهار کرد:در حال حاضر ۳۰ هزار خودرو به دلیل نقص دو قطعه تجاری سازی نشده است که در حال پیگیری هستیم تا قطعات تامین شود تا بتوانیم خودروها را به دست مردم برسانیم.
وی درباره همکاری دوباره با شرکای تجاری که از ایران رفتند، گفت: به هیچ عنوان گروه خودروسازی سایپا با بد عهدان و مجموعه های که ایران را ترک کردند، همکاری نخواهد کرد.
باقری ادامه داد: برخلاف صحبت برخی ها، خودروی شاهین تولید داخل است و با همت مهندسان ایرانی ساخته شده است.
قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش درباره روند قرعه کشی طرح فروش فوق العاده تصریح کرد: با وجود انتقادات مطرح شده، فروش خودرو به صورت قرعه کشی ، کارشناسی و در قالب سیاست کمیته خودرو بوده است، قبول داریم این طرح با اشکالاتی روبرو بوده است اما درصدد هستیم تا مشکلات را رفع کنیم و از این پس خودروها را با مکانیزم های جدید به مصرف کنندگان واقعی عرضه کنیم.
انتهای پیام/